תמ"א 38- תיקון חוקה 4: מבנים מסחריים ומשרדים

תמ"א 38 היא תכנית מתאר ארצית לחיזוק מבנים בפני רעידות אדמה, אשר נולדה על מנת לספק פתרון יעיל, רווחי, וכזה המקנה הקלות בירוקרטיות נרחבות עבר מבנים אשר נבנו עד שנת 1980 ושלא על פי התקן הישראלי לעמידות בפני רעידות אדמה, אשר נכנס לתוקפו בשנת 1975 וחייב כל תכנית בנייה החל משנת 1980. המבנים בישראל אשר נבנו לפני תאריך החיוב, היינו אלה שהם בני מעל 37 שנים, אינם עומדים בתקן העמידות בפני רעידות אדמה ובמובן זה, הם מהווים סכנה בטיחותית משמעותית, באזור בו צפויות רעידות אדמה הממוקם ממש מעל השבר הסורי אפריקאי.
תמ"א 38 אשר אושרה בשנת 2005, נדרשה למספר תיקונים על מנת לספק פתרון אטרקטיבי, הן לדיירים והן לקבלנים, לביצוע עבודות חיזוק בנבנים שונים העומדים בתנאי הסף והם זכאים לתהליך של חיזוק לעמידות בפני רעידות אדמה – תוך ביצוע שינויים במבני הדירות, עיצוב מחדש של חזית המבנה, הגדלת הדירות והוספת ממ"ד ו/או מרפסת, ועוד. בחלק מן המקרים ועל פי תיקון 2 לתמ"א 38 – ניתן גם להרוס מבנים ולבנות חדשים תחתם, במסגרת "פינוי בינוי" מתוקף תמ"א 38. תכנית המתאר הארצית "זכתה" לארבעה תיקונים במהלך השנים – ובסדרה ייחודית של מאמרים אנחנו מביאים את עיקרי ההשלכות של כל אחד מן התיקונים. והפעם – התיקון הרביעי והאחרון של תמ"א 38.

תמ"א 38 תיקון 4

בשנת 2015 נולד תיקון נוסף לחוק המקרקעין המוכר לכולנו כתמ"א 38. זהו התיקון האחרון נכון לעכשיו מבין 4 תיקונים שכבר בוצעו במהלך השנים ומטרתם להרחיב את הפוטנציאל של פרויקטים מסוג תמ"א 38.
התיקון עוסק דווקא בבנייה וחידוש מבנים מסחריים ומשרדיים, בהשוואה לשלושת התיקונים הקודמים שעסקו בעיקר במבני מגורים. הסיבה לחידוד הנושא באמצעות התיקון הייתה הצורך לחזק את הנושא של מיגון מבנים, גם כאשר מדובר במבנה לצרכי מסחר או עבודה.
התיקון האחרון נולד בעקבות ההוכחות בשטח. העובדה שתוכנית תמ"א 38 תופסת תאוצה משנה לשנה ומסייעת לשיפור תנאי המגורים כמו גם חזות הערים השונות. כדי לייעל את השיטה ולהעביר את הזרקור גם למבנים שאינם מבני מגורים אלא מבנים מסחריים ומשרדיים, נוצר תיקון חוקה 4.

במה עוסק תיקון חוקה 4?

התיקון עוסק באפשרות לשדרג או לבנות מחדש מבנים מסחריים ומשרדיים. לפי התיקון, אנחנו מבלים את מרבית זמננו במשרדים ובמתחמי מסחר, לעיתים יותר שעות ביממה מאשר בביתנו שלנו. מסיבה זו, ברור שצריך לחזק גם מבנים מסחריים ומשרדיים ולדאוג למגן אותם.
התיקון כולל סעיפים המגדירים אלו מבנים ישנים צריכים לעבור מיגון מפני רעידות אדמה. חלק מהסעיפים בתיקון עוסקים בבנייה ידידותית לסביבה, לצד הגדרה של אלו מבנים דורשים מיגון. המבנים המוגדרים כדורשים מיגון הם כאלו שאין בהם מרחב מוגן. התיקון אינו מגביל את האפשרות לתמ"א 38 רק למבנים שנבנו לפני 1980, אלא מרחיב את היריעה בהתייחסות למבנים שנבנו מאוחר יותר ואינם עומדים בסטנדרטים לפי התקן הישראלי.
התיקון עוסק בנושאים כמו שימוש באזורים תת קרקעיים וניצול השטח התת-קרקעי, חיזוק מבנים העשויים מפל-קל, בנייה ירוקה ותמריצים לבנייה אקולוגית כמה שיותר. בנוסף, עוסק התיקון באפשרות לנצל את הרחבת המבנים להשכרה של דירות למגורים.

תיקון עם דגש על הפריפריה

תיקון 4 לחוק תמ"א 38 מתייחס לא מעט לנושא הפריפריה. בעוד שבגוש דן מתנהלים לא מעט פרויקטים כדאיים כלכלית של תמ"א 38 בתל אביב ובסביבה ככלל, בפריפריה המצב שונה והרצון לבצע פרויקטים כאלו נמוך בהרבה מבמרכז. כתוצאה מכך יש בפריפריה הרבה מאד בתים ומבנים מסחריים שאינם מוגנים מפני רעידות אדמה, אך יזמים וקבלנים מתקשים לראות בחידושם פוטנציאל כלכלי.
תיקון חוקה 4 מציע פתרון באמצעות ניוד זכויות נוספות לבנייה מעיר פריפריאלית לעיר במרכז הארץ. בנוסף יינתנו ליזמים פתרונות בצורת מיסוי. המטרה בהקלות אלו היא לעודד יזמות בפריפריה ופיתוח של פרויקטים של תמ"א 38 במקומות שנחשבים כיום פחות אטרקטיביים מבחינת השקעות נדל"ן.
לפי הסטטסטיקה מעל ל-1000 מבנים בישראל המשמשים כמשרדים וכמבני תעשייה אינם מחוזקים מפני רעידות אדמה. רבים מהם נמצאים בפריפריה. כדי לעודד יזמות בפריפריה והתייחסות למבני המסחר כבעלי פוטנציאל כלכלי טוב עבור היזמים, נכנס התיקון הזה לתוקף בשנת 2015 וסעיפיו מיושמים כיום על ידי הגורמים השונים.

הרשם לניוזלטר שלנו

רוצה להשאר מעודכן? הרשם עכשיו לניוזלטר שלנו