חניות או לא להיות בתמ"א 38 בתל אביב

תוכנית הרבעים של העיר תל אביב יצאה לדרך ואנו צופים לגל של תכנון ואישור של פרויקטים ברבעים החמים רובע שלוש ורובע ארבע. אחת הסוגיות המרכזיות ברבעים אלה הינה מול העירייה בנוגע לתקני חניה. באנו לעשות סדר בשאלה הזו ולהסביר באילו תנאים מוסיפים או גורעים חניות מפרויקט תמ"א 38 בתל אביב.

ברכות, אתם עתידים להיכנס לדירה חדשה במסגרת פרויקט תמ"א 38/2 או מחודשת במסגרת פרויקט תמ"א 38/1 באזורים החמים בעיר – רבעים 3 או 4. הדירה מרווחת ועונה על כל הצרכים שלכם. אתם אורזים את המטלטלים ואת בני המשפחה בידיעה משמחת שלכולם יש מקום, חוץ מאשר למרכיב משמעותי אחד – הרכב.

העובדה היא שלמרות הרצון מצד דיירים בעלי רכב לגור בנוחות מירבית בדירה עם חניה צמודה, בפועל רבים עתידים להתאכזב – שכן העירייה מקשה על הקמת שטחי חניה והיא עושה זאת מסיבות מוצדקות. לפחות מבחינתה.

 אתם רוצים, העיריה פחות

סוגיית החניות בתמ"א 38 מביאה לידי ביטוי מתח מובנה שקיים בין התושבים לרשות המקומית ובמקרה הזה – עיריית תל אביב יפו. בעוד שהתושב מצפה למגורים בנוחות מירבית עם חניה לרכבו, העירייה מבקשת לצמצם ככל שניתן את השימוש ברכב פרטי, באמצעות, בין היתר, צמצום החניות בעיר והעדפה של אלטרנטיבות ידידותיות יותר לסביבה כמו אוטובוסים, רכבת קלה (בקרוב), רכיבה על אופניים או הליכה ברגל.

אולם, גם העירייה קשובה ומבינה את צרכי התושבים ולכן היא מאפשרת הקמת חניות, אבל בתנאים מסויימים.

מתי מתאפשר להוסיף חניות

היכולת להוסיף חניות תלויה במספר גורמים תכנוניים כגון בהנחיות המרחביות, תוכנית הרבעים ובתקן החניה, כאשר התקן העירוני נע בין 0 ל-2 חניות לבעל דירה. מדובר בתקן נמוך באופן יחסי, כחלק ממדיניות העירייה להעדיף אלטרנטיבות בריאות וירוקות יותר.

עתידים לעבור לדירה משופצת במסגרת פרויקט תמ"א 38/1 בתל אביב?

כדאי שתדעו שהקושי להקים חניות גדול יותר בפרויקטים של תמ"א 38/1 לחיזוק מבנים קיימים מאשר בפרויקטי תמ"א 38/2 של הריסה ובנייה מחדש. בתל אביב, לא פשוט לייצר מקומות חניה – בשביל "לקחת" חניית כחול לבן מהעירייה (לטובת חניות נוספות בבניין שלכם) צריך לספק לעירייה תחליף של שלושה רכבים, זאת מפני שלעירייה שווה להמיר חניית כחול לבן אחת רק במחיר של שלושה רכבים חלופיים בעיר (שבמהלך היום יחנו גם במקומות אחרים בעיר וישלמו עבור אותה חניית כחול לבן שהומרה). עכשיו זה מסתבך עוד יותר, מפני שכאשר יש לי יותר משלושה מקומות חניה (שלושת הרכבים שנכנסו תמורת חניית הכחול לבן), אסור על פי חוק שהם יאלצו לחנות ברוורס, כולם חייבים בחניה שמאפשרת לחנות עם הפנים קדימה. כאשר מדובר בפרויקט חיזוק, שמאוד מוגבל בשינויים מאחר והבניין כבר קיים ולא מתוכנן להריסה, אתם בוודאי מתחילים להבין עד כמה זה מורכב…

כפועל יוצא מכך, בפרוייקטי תמ"א 38/1 בתל אביב 38/1 כמעט ואין יכולת להוסיף חניות חדשות יש מאין ובמקרים מסויימים ניתן לספק רק 3 מקומות חניה המיועדים לדירות החדשות שנוספו בלבד. לכך מספר סיבות: ראשית, פחות מ-3 מקומות חניה אינו מספיק לביטול חניית הכחול-לבן הציבורית של העירייה. מנגד, יותר משלושה רכבים מצריך לעתים התקנה של מתקן חניה אוטומטי או פלטה מסתובבת אשר הינם מהלך מורכב מבחינה הנדסית ויקר מאוד לביצוע.

נשמח לבדוק את זכויות התמ"א 38 בפרויקט שלכם בתל אביב, כחברה המתמחה בתל אביב בלבד וכחברים בתאחדות בוני הארץ ובלשכת המסחר בתחום של תמ"א 38 אנו ממובילי התחום בישראל ועושים רבות בכדי לשפר ולהניע אותו קדימה.

הרשם לניוזלטר שלנו

רוצה להשאר מעודכן? הרשם עכשיו לניוזלטר שלנו